Van Delphi naar Athene

Vanmorgen stonden we op tijd op, want we zouden vroeg naar tempel van Apollo gaan en raad inwinnen bij het orakel. Echter laag hangende bewolking gooide een beetje roet in dit plan. Om 10 uur toch maar gegaan.

Delphi was in de klassieke oudheid een der beroemdste cultusplaatsen van de god Apollonen het meest bezochte en gerespecteerde orakel van de gehele oudheid. Later werd hier ook de god Dionysos vereerd. Vanaf 590 v.Chr. werden te Delphi de Pythische Spelengehouden, dat waren wedstrijden in muziek, dichtkunst en sport. Delphi beleefde een late bloei in de Romeinse keizertijd, vooral door de belangstelling van verscheidene keizers waaronder vooral Hadrianus. In 392 na Chr. werd het orakel gesloten door de christelijke keizer Theodosius I, die kort tevoren het christendom tot staatsgodsdienst verheven had. (wikipedia: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Delphi_(Griekenland)

We liepen van boompje naar boompje naar boven (behoorlijke klim). Zo konden we in de regenbui schuilen voor de druppels. Eenmaal boven, bij het stadion, werd het eindelijk droog.

We zagen af en toe zelfs wat blauwe lucht. Toch bijzonder terwijl het in Nederland 27 graden is bij een strak blauwe lucht hadden we hier typisch nederlands weer. Op weg naar beneden konden we gelukkig alles zien en een paar een mooie foto’s maken.

Hierboven het theater vanaf de bovenkant gezien. Hieronder een tempel.

In het bijbehorende museum werden de verschillende schatten tentoongesteld.

Vooral in het midden een bijzonder mooie schat.

Na dit bezoek en een lunch vertrokken we om 13:30 richting Athene. Door de dikke wolken met af en toe zicht minder dan 20 meter gingen de eerste 20km heel voorzichtig. Eenmaal onder de wolken konden we vlot door rijden naar Athene. Midden in stad op zichtsafstand van de Akropolis hebben we ons hotel. Vanaf de rooftop nog enkele foto’s die we aan het einde van de middag hebben gemaakt

Ook in Athene een donkere lucht waar het voor het eerst in 2 maanden weer eens een keer heeft geregend. Voor ons iner zijn we m.b.v. Tripadvisor ergens in een smal steegje uitgekomen. Bij een slager/kaas delicatessen zaak waren ook een paar tafeltjes waar je echt heerlijk kan eten. Na het eten een korte wandeling door de binnenstad. Morgen gaan we Athene op de fiets verkennen.

En dan nog één keer een Jose-tje, omdat we het zo leuk vinden.